Het lichaam herbergt je geschiedenis én je mogelijkheden

Stem je erop af en luister...​​

 

LICHAAMSGERICHTE BENADERING
in therapie, coaching en training
​
In het lichaam komen zowel je gedachten, je beleving en je overlevingsinstinct tot uitdrukking. Dit opmerken, toestaan en erbij aanwezig blijven, geeft een diepe ontspanning en een verbondenheid met wie je bent. Het integreert ervaringen die nog (deels) onbewust zijn maar waar je wel last van hebt en die je in de weg zitten te leven zoals jij graag wilt. Onbewust als ze zijn hebben ze wel degelijk invloed op je beleving en handelen!

Gek genoeg vormen deze situaties, het gevoel van vast te zitten, niet verder te komen, de toegang tot de ruimte van natuurlijke rust, sprankeling, veerkracht en mildheid. In onze focus op wat niet loopt, verliezen we vaak het contact met deze natuurlijke staat van zijn.
Uit eigen ervaring weet ik hoe krachtig het is het lichaam erbij te betrekken. Het lichaam vertelt op zo'n andere manier dan hoe wij gewend zijn te denken. Door contact te maken met je lichaam (sensaties, gevoelens, sferen, emoties maar ook gedachten) en te luisteren, te ontdekken wat het te zeggen heeft kom je veel te weten over jezelf wat je nog niet wist. Daardoor vindt er finetuning plaats: keuzes en handelen komen meer vanuit wie jij bent, met je mogelijkheden. In plaats vanuit een idee over wie je zou moeten zijn.
De ervaring is dat veranderingen doorzetten als er naast het bevatten met je denken ook het lichamelijke bevat wordt. En dat geldt voor elk proces met een verlangen naar verandering...

Van hieruit kijk ik samen met je naar waar je (mee) zit en waar je heen wilt. Of er nu een probleem is, een uitdaging of een uitnodiging tot ontwikkeling…

 

 

 

Traumaverwerking

 

 

Hoge gevoeligheid

Mensen die intense of ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, kunnen last hebben van een beperkende invloed hiervan in hun dagelijks leven. Het hervinden van ontspanning en vertrouwen is dan een grote wens. In individuele sessies wordt op een heel rustige en zachte manier de (bedreigende) ervaring benaderd en geïntegreerd, wat maakt dat deze tot rust komt. Daarmee kan het autonoom zenuwstelsel wat geprikkeld is geraakt door de gebeurtenis, ontspannen en weer adequaat zijn werk doen. Je ervaart letterlijk een diepe ontspanning, aanwezigheid en mildheid en vaak ook weer meer energie.
Ik vind het belangrijk in de sessies ook te belichten hoe deze processen verlopen. Mijn ervaring is dat begrip het vermogen om toe te laten vergroot en het autonoom zijn versterkt.

Mensen met een grote mate van gevoeligheid kunnen last hebben van vermoeidheid,  moeilijk  grenzen aangeven, hard werken om de harmonie en verbinding te bewaken, zich vaak voor anderen inzetten en zichzelf vergeten of last hebben van een teveel aan prikkels: geluid, geuren, beelden, stemming van anderen. Hoe kun je de kwaliteiten van gevoelig zijn waarderen en deze inzetten én goed voor jezelf zorgen zodat je fris blijft en energie behoudt?
In een groep maar ook individueel ontdek je hoe je voor rust zorgt zodat je kan ontspannen en opladen. Leer je hoe tempo en energie, grenzen en ruimte innemen van invloed zijn op hoe jij je voelt en dat je hierin ook keuzes hebt. Er ontstaat balans in je leven en een meer en meer thuiskomen in je lichaam, bij jezelf.